Eat, Think and Innovate: Kundens psykologiske adferd

Map Unavailable

Date/Time
Date(s) - 19/12/2018
11:15 am - 12:30 pm

Location
Ipark Måltidets Hus

Categories No Categories


FORBRUKERFORSKER: Heidi V. Skeiseid forsker på forbrukeradferd. (Foto: UiS)

 

Hvorfor er det slik at kundene er mindre villig til å velge et produkt dersom det ikke finnes konkurrerende alternativ? Teorien heter «Single option aversion-teorien» (Daniel Mochon) som sier at konsumenter er mindre villige til å velge et produkt dersom det ikke finnes konkurrerende alternativer. Teorien forklarer dette med at konsumenter har et «ønske om å lete».

På samme måte som teorien “Single option aversion” fant Heidi V. Skeiseid ut i sitt doktorgradarbeid at mange flere vil kjøpe et produkt når de får flere alternativer å velge mellom. Heidi undersøkte dette og fant andre forklaringer enn forskeren bak teorien. Hun fant ut at de som kjenner seg beklemt i en situasjon med avgrensede valgmuligheter, utsetter å kjøpe.

Hvilke konsekvenser kan hennes funn ha for alle som driver med salg?

Heidi Victoria Skeiseid er stipendiat ved Handelshøyskolen og har bakgrunn i markedsføring og adfersøkonomi. Hun har alltid vært nysgjerrig på menneskers adferd, spesielt når det gjelder å ta beslutninger. I vår tok hun en doktorgrad, i rekordfart, i forbrukeradferd. Hun gravde i begrunnelsen rundt valgene våre i kjøpsøyeblikket.

Hør henne fortelle om forskningen sin på Eat, Think and Innovate

Dato: Onsdag 19. desember
Time: 11:15 – 12:30
Sted: Innovasjonspark Stavanger, Måltidets Hus

Påmelding
Foredraget er gratis og åpent for alle.
Lunsj serveres fra kl. 11:15.

Velkommen til innovasjonslunsj!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *