Etter fem år er smarthjemløsningene til Futurehome installert i 1600 hjem og bygg. Målet i 2018 er 10.000 hjem. Dette kvantehoppet skal de lykkes med ved å ha GET/TDC som eiere.

-Vi selger nå 51 prosent av Futurehome fordi det gir oss en enda større sjanse for å lykkes ved å inngå et samarbeid med en industriell aktør som allerede har 9 millioner kunder i Norden. I smarthusbransjen finnes det store, internasjonale aktører. Det krever betydelig med ressurser og et stort apparat for å holde oss i teten og ta markedsandeler, sier Erik Stokkeland.

 

Selger seg ned

Like etter femårsdagen til Futurehome kjøpte Get/TDC 51 prosent av aksjene. De fire gründerne har solgt seg ned, og de vinker farvel de til investorene som har fulgt dem så langt på reisen. De største aksjonærene er IKM Invest og Validé.

-Det er en rar  følelse det å selge majoriteten i selskapet sitt, som en har enorm emosjonell tilknytning til, men vi mener vi gjør det som er best for Futurehome. Vi inngår nå et tettere samarbeid med GET/TDC og skal være en spydspiss i bransjen – dem som alle ser til, år eller år. Det finnes ingen laurbær å hvile på. Vi skal henge med og henge i, sier Stokkeland.

 

Det startet i kjelleren

Denne utviklingsenergien blusset kraftig opp i 2012. Erik er fagutdannet tekniker med håndverksbakgrunn fra Siemens og Bravida. Sommeren før han skulle ta til på elektroingeniørutdanningen på UiS fikk han 70.000 kroner i feriepenger.

– Enormt mye penger, og de skulle brukes med én gang! Jeg ville lage en ekte «man-cave» med alt flott og fint innen hjemmekino; lyd, film, dempet belysning osv osv. Det som irriterte meg var alle fjernkontrollene. Hvorfor ikke samle alt i en hub og styre alt fra mobilen? På UiS traff jeg en barndomskompis, Bjarne Handeland, og han ville hjelpe til, sier Erik Stokkeland.

Tankespranget fra en smartere hjemmekinoløsning i kjelleren til Erik til en forretningsidé var ganske kort. De fikk med Odd Eivind Evensen, og alle kvelder og helger gikk med til prosjektet.

-På UiS ble vi introdusert for et gründermiljø, og den regionale konkurransen av Venture Cup. På plakaten stod det: «Har du en forretningsidé?», og det hadde vi jo! Søknaden ble levert med en fyldig beskrivelse av produkt og teknologi, men bare en halvside om salg og marked. Nederst stod det «Get rich, or die trying» som en spøk, ler Stokkeland, som fem år senere er 1000 erfaringer rikere om hvor tøft det er å få oppmerksomhet i et marked, og hvor liten peiling de fire håpefulle studentene hadde om salg.

De kom videre fra den lokale Venture cupen i 2013, og premien var støtte fra Validé, med tydelig beskjed om at teknologien var sterk, men forretningsplanen svak. Med hjelp fra Validé fikk de utviklet en forretningsplan som styrket søknaden til Innovasjon Norge. «Studenter får 600.000 av Innovasjon Norge», laget NRK et nyhetsoppslag på.

-Til da hadde vi brukt penger av egen lomme. Forretningsplanen endret seg til lysstyring og varmeregulering i bolig. Vi brukte Innovasjon Norge-pengene på å ansette noen flere studenter for å lage første versjon av huben til Futurehome. Målet var 20 kunder innen ni måneder, forteller Stokkeland.

 

Konkurrent med store muskler

Selskapet ble etablert 2013, men fortsatt var gutta studenter. IN-pengene varte den sommeren, og de brukte selv netter og fritid. De møtte tidlig konkurranse fra et lokalt storkonsern.

– Lyse ansatte 100 mann og skulle utvikle Smartly. Vi bestemte oss for å gå «all-in», og skulle slå den med et bedre produkt og en bedre brukeropplevelse. Det var nå eller aldri.

Det hører med til historien at i 2013 var det å være gründer sett på som lite lovende; et annet ord for å være arbeidsledig. Det viktigste blant studenter var å få fast jobb, helst i oljebransjen eller deromkring.

-Vi måtte bevise hele tiden. Ingen heiet på oss i begynnelsen, men skulle vi ta opp konkurransen med Lyse, måtte vi hoppe av studiene. Sigbjørn var den eneste av oss som hadde fullført studiene, og hadde jobb i oljenæringen. Det var lite populært da han sa opp jobben for å satse fulltid på Futurehome, forteller Stokkeland.

 

Ellevill crowdfounding

De fire selvstendig næringsdrivende, unge mennene trengte nå penger.

-Vi hadde én større investor, Endre Hermansen, som så fire gutter med engasjement og spirit. Han hadde en million kroner å bruke på oss, men det var langt i fra nok. Den knallharde læringen fra den berg-og-dalbanen som vi har reist med disse fem årene, er at selv om løsningene ser fine ut i forretningsplanen, så er de himla vanskelig å realisere i praksis. Vi måtte være kreative for å få budskapet vårt ut. Det helt kritiske var å få oppmerksomhet blant folk som kunne tenke seg å kjøpe et produkt nå, for så å få det levert om ett års tid eller så. Det er vanskelig nok å selge når du står med produktet i hånden. Enda mer krevende å overbevise kunden når ingenting er laget ennå, sier Stokkeland.

For å kunne vise fram et smart hjem som kan fjernstyres, etablerte de en nettside og et webkamera i deres egne kontorlokaler. Der kunne folk fra nettet styre lys og varme og gardiner opp og ned.

-Det blinket i lysene og ble både kaldt og varmt mens vi jobbet, men dette stuntet var kjempepopulært. Vi måtte lage køsystem, og folk kunne se om var Kim fra Sør-Korea eller Laila fra Bodø som styrte elektronikken i rommet. Det var en smart måte å samtidig teste et produkt som ennå ikke var en vare.

 

 

Men penger var det fortsatt smått med, og gutta gikk inn på en ellevill crowdfounding; Indiegogo.

-Vi fikk 60 dager på oss å hente inn 200.000 dollar. Reglene er enkle; Dersom du når målet, får du pengene på konto for å utvikle produktet. Om det ikke går får kundene pengene tilbake. Etter 30 dager hadde vi 50.000 dollar. Salgsbakken var bratt!

De kastet seg alle inn i oppsøkende salg. Det var alle mann til pumpene.

-Vi ringte folk som skulle pusse opp, vi ringte elektrikere, familiemedlemmer langt ut i slekta – vi har høyt og lavt. Lillesøsteren min på 10 år stod på Bjerkreimsmarken og solgte Futurehome. Og vi klarte å selge for 150.000 dollar på 30 dager. Vi var så ekstremt fokusert. Vi hadde skaffet oss 400 kunder som hadde betalt for et løfte om å få en vare.

Plutselig var det blest om de hardtarbeidende gründerne. De fikk positiv omtale og folk heiet på dem. De kunne sette i gang å lage produktet, og investorene begynte å komme til dem.

– Det sies i dag at markedet for kapital til gründere er dårlige. Jeg kan love deg; for førstegangsgründer i 2014-2015 var det dårlig. Skikkelig dårlig, spesielt for dem som skulle i konkurranse med store etablerte aktører, sier Stokkeland, som likevel fikk kontakt med IKM Invest.

Og bakom lurte Lyse.

-Vi inngikk avtale med IKM Invest og lokale investorer. De ville bidra med kapital mens vi fortsatte på det sporet vi var på med rådgiving fra dem.Ole Rettedal i IKM Invest spurte hvor mye vi trengte, og jeg hostet forsiktig fram 5 millioner kroner. -Det er for lite. Du trenger 10 millioner kroner, og en opsjon på   millioner kroner til. Det fikk han rett i.

Etter to og et halvt år med blodslit og lite ressurser var det som å komme hjem. Det var uvirkelig, sier Stokkeland.

 

Lansering før Lyse

Nå kunne Futurehome kjøre på, og det knallhard konkurranseforholdet til Lyse ga mye energi. Futurehome var og ble underdogen i det forholdet, og mange av dem som satt på gjerdet, ventet på at selskapet måtte kaste inn håndkle.

-Vår besettelse ble å lansere før dem. Smartly gikk først ut i markedet høsten 2015, med Lyse sin utrulling av smart gateway og AMS måler til 165.000 strømkunder i Rogaland, var hjemmemarkedet vårt så godt som tatt. Vårt strategiske valg ble derfor å flytte Futurehome til Oslo, sier Stokkeland. Nå måtte Lyse kalle tilbake sitt produkt et par måneder etterpå. Lyse klarte ikke, tross sine finansielle og markedsmessige store muskler, å konkurrere med noen som startet i en kjeller med to tomme hender.

-Det viser at det skal mer til enn bare penger, sier Stokkeland.

 

Allemanns-smart

Visjonen til Futurehome er å flytte smarthusteknologi fra å være kun for de spesielt interesserte, til å bli en allemannsgreie.

-Det skal være enkelt og brukervennlig for alle.

Smart teknologi i hjemmene vår blir trolig en viktig brikke i å utvikle velferdstjenester i samfunnet vårt. Partnerskapet med GET/TDC åpner opp et borettslagsmarked som Futurehome ikke har vært inne på tidligere, og det med et nordisk marked.

-Det er et interessant konsept. Vi prøver jo å løse problem som folk ikke er klar over at der finnes løsninger til. Alt virker jo i hjemmene slik de er i dag. Produktet vårt bruker derfor lengre tid på å etablere seg i markedet, og vi er også avhengig av hvordan teknologi introduseres og brukes på andre områder i samfunnet. Skal ting blir allemanns, må også prisen på komponentene bedres. Vi må ha volum opp og pris ned, sier Stokkeland.

-Hvordan gikk det med de første 400 kundene deres, forresten?

-De måtte vente lenger enn forespeilet. Vi gjorde tiltak underveis for holde dem fornøyde, med beta versjon av smarthus pakken, men vi var for naive når det gjaldt å få utviklet et hardware produkt ferdig. Det var tøft å svare på telefoner og gå i familieselskap en stund. Men de 400 er kjempefornøyde folk i dag. Vi har klart å bygge en kultur der våre kunder har vært med oss på reisen og formet produktet. De er like mye  en del av Futurehome som oss, og de har også kjent på opp og nedturene. Ambassadørscoren vår er høy, og dette er en kultur vi vil ta med oss inn i vår nye tilværelse med Get. Alle gründerne jobber fortsatt i Futurehome, og sammen skal vi bli det ledende kompetansemiljø på smarte hus i Norden.

FAKTA

Selskap: Futurhome

Gründere: Eirik Stokkeland, Bjarne Handeland, Sigbjørn Groven og Odd Eivind Evensen

Etablert: 2013

Støttet av: Innovasjon Norge 600.000 NOK

Investorer: IKM Invest, Endre Hermansen, Validé, GET/TDC, crowfounding Indiegogo

Medier:

Shifter 08.02.18: Get kjøper smarthus-selskapet Futurhome

NRK Rogaland 10.02.18: Fire unge menn blei millionær på gründerselskap

NRK Rogaland 20.02.18: Vindauge gir beskjed når det ikkje er lukka

Dagbladet 24.10.17: Spår 200-dobling for smarthus

Dagens Næringsliv 19.03.15: Har ikke sett lyset i Norge

Dagens Næringsliv 10.07.15: Vil bli smartere

 

 

 

Author: Hilde Garlid

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *