Kjøkkenet er en arena for både kaos og kos i mange familier. 15. mai 2018 lanserer Torill Steinback Hoel sin metode for å gjøre den hverdagslige matlagingen til et bedre samarbeidsprosjekt. 

Scenen er dagligdags og svært gjenkjennelig. Foreldre skynder seg på kjøkkenet med matlagingen mens ungene venter på middag. Både på kjøkkenet og i stua er lunta kort på grunn av lavt blodsukker og følelsen av stress både hos voksne og barn.

Dette skjer hver eneste dag, i tusenvis av familier. Foreldre vet at barn bør inkluderes i å få maten på bordet. Både for å lære og bli selvstendige personer, men også for å bidra til at familiehverdagen går bedre rundt, men hvordan unngå at dette bare blir mas og kaos?

KOKKELÆRE: Tegneseriespråket, symboler og farger gjør at barn helt ned i 4-årsalderen lærer å lage mat og får brukt både iveren og evnene sine.

 

Crowdfounding for å utvikle

15.mai lanserer gründer og småbarnsmor Torill Steinback Hoel sin løsning. Da går startskuddet, bokstavelig talt, for selskapet Iver & Evne AS, på DnB sin  crowdfounding «Startskudd.no». I en måned vil Iver&Evne sine matlagingskort være for salg. Håpet er at responsen gir nok penger og interesse til at selskapet kan gå i gang med en større produksjon og videreutvikling. For ideene om hva dette kan brukes til, og utvikles til som konsept, stanser ikke ved de første seks matlagingskortene.

LANSERING: 15.mai var det stor lanseringsfest med gastronauter på plass og barnelagede sjokoladekaker.

 

-Hvorfor lanserer du med crowdfounding?

-Crowdfounding er ikke så mye brukt i Norge, men det er en flott måte å få tilbakemeldinger fra et marked. Folk kjøper og tester, vi har muligheten til å innhente tilbakemeldinger fra brukerne, samtidig som vi skaffer mer kapital til å øke produksjonen og utvikle produktet videre. Jeg har ikke så mange andre kilder å hente gründerkapital i fra, så det blir spennende å se om dette gir respons, sier Hoel.

-Hvor kommer ideen fra?

-Hjemmefra. Sønnen min liker tegneserier. Barn er flinke til å hente informasjon ut av striper med bilder. Vi er en travel småbarnsfamilie på fem, og koblingen kom ved at vi kanskje kan bruke tegneserier som læringsmetode for matlaging, sier Hoel.

MATGLEDE: Torill Steinback Hoel med egne barn som absolutt har tatt del i utviklingen av Iver&Evne.

 

Egenskapene iver og evne

Med en bror som grafisk designer ble det visuelle uttrykket raskt skapt. Figurer og farger, symboler og gjenkjenning – alt er gjennomtenkt for å gi nyttig informasjon til dem som «leser» kortene gjennom bildene.

– Dette hadde gått dårlig uten han, sier Hoel.

Navnet på selskapet sier mye om filosofien bak konseptet.

-Vi har alle egenskapene iver og evne. De er våre medfødte redskap for å kunne lære, og vi har alle kapasiteten som skal til for å lære. Disse egenskapene er helt nødvendige skal vi klare oss som mennesker, og vi bruker engasjement og iver til å drive denne læringsprosessen framover helt fra vi er bitte små. Når iver og evne jobber godt sammen så oppstår det ofte mestringsglede. Disse egenskapene er grunnlaget for ideen, og derfor også navnet på selskapet, sier Hoel.

Slik har hun og broren Øyvind Steinback Hoel skapt et eget matunivers som rommer en god historie, men som også byr på grønnsaker med personlighet. Vi får vite hvem gulroten liker å være sammen med, hvor den blir født, hvordan den har det som syk og gammel og så videre. Barna blir gastronauter som trener på oppgaver på kjøkkenet.

-Oppskriftskortene forklarer matlagingsprosessen via tegneserier, farger, symboler og tekst. Vi har også laget spillkort som lærer oss mer om grønnsaksfamiliene, og vi vil utvikle en app med innhold til bruk i praktisk matlaging.

Det er de seks laminerte oppskriftskortene som 15. mai legges ut på markedet. I en måned vil de være tilgjengelig for kjøp, og for testing. Det blir forhåpentligvis startskuddet til Iver&Evne.

LEK OG LÆR: Fir-kortene er både morsomme å spille, og gir læring om de ulike egenskapene til råvarene og hvilke familier de tilhører.

 

Ikke bare for spesielt interesserte

Ideen ble bokstavelig talt dyrket fram på kjøkkenet og midt i en travel småbarnsfamilieperiode med barn på 12, 9 og 3,5 år.

-Vi er ikke annerledes enn andre på noe vis når det gjelder matlaging og tidsklemma. Men jeg hadde et ønske om at en så hverdagslig arena som kjøkkenet og den nødvendige matlagingen også kunne være en hyggelig aktivitet for familien; på lik linje med å gå på lekeplassen, en kino eller andre ting vi gjør når vi er sammen. Det er så mye annet også som er bra med å jobbe med mat. Det er sosialt, det bygger samhold og følelsen av å være til nytte, det er matematikk, språk, estetikk, det er en universell aktivitet og det gir mye glede og mestringsfølelse, sier trebarnsmoren, som selvsagt har testet kort og metoder på egen flokk. De to eldste behersker både pizzadeig og kjøttboller, og minstejenta er med overalt. Å ha alle tre med samtidig, handler om oppgavefordeling.

Og det er hjemmesituasjonen hun først og fremst har hatt i tankene når hun har valgt oppskrifter og løsninger for familiene. Kortene er rettet mot barn fra 4-12 år.

-Selvsagt kan dette brukes i barnehager og andre steder hvor barn og voksne samhandler, men det er ikke bare et læringsverktøy. Det handler også om å få jobben gjort, og fordele matlagingsoppgaver til flere enn de voksne, sier gründeren.

-Kan du risikere å skape mer stress hos foreldre? Enda en arena der man skal være vellykket, skape kos og læring?

-Vi har bommet hvis det går den veien. Hensikten er at det skal være praktisk og greit å bruke, og stimulere til å bruke matlaging som en aktivitet på lik linje med andre familieaktiviteter. En trenger ikke gjøre dette hver dag for å lykkes, men inkludere små og store i familien når sjansen og tiden byr seg, sier hun.

 

Fast jobb eller gründerskap?

Torill har utdanning fra Norsk hotellhøgskole, uten å ha jobbet med mat. Hun har jobbet med økonomi, markedsføring og administrasjon; blant annet i det interkommunale selskapet «Folkehallene» på Nord-Jæren. Hun var med fra oppstarten i 2010, og det var i seg selv en gründerskole.

-Det var en spennende og lærerik tid, men etter at jeg begynte å sysle mer og mer med Iver&Evne, så ble det vel travelt. Høsten 2016 sa jeg opp jobben min i Folkehallene for å drive med Iver&Evne på heltid. Da hadde dette prosjektet kommet så langt at jeg måtte ta et valg om å satse eller la det være, sier hun.

Først kom hun i kontakt med Skape, som viderekoblet henne til Validé og forretningsutviklet Marit Størseth i februar 2016.

-Marit som mentor har vært til uvurderlig god hjelp. Det er svært mange ting en forretningsutvikling i Validé vet og tenker på, som jeg som ideskaper ikke har hatt på agendaen. Jeg har lært mye disse to årene, fått gode råd, støtte og oppmuntring undervegs, sier hun.

Torill er en del av «Samfunnssentralen», et arbeidsfellesskap for sosiale entreprenører, som drives av TD Veen i Stavanger. Iver&Evne deler blant annet kontor og tanker med selskapet «Fra Hage til Mage». De to gründerne er som hånd og hanske for hverandre, og sammen har de utviklet nye veier for sine prosjekt.

-Vi har blant annet et hage-mat prosjekt for familier som bor på asylmottak. Mat er universelt, og det å fortelle sine historier gjennom matlaging og matopplevelser, samtidig som man lærer språk og smaker; det er virkelig spennende, sier Torill Steinback Hoel.

Startskudd: Her kan du støtte fram Iver&Evne

 

Author: Hilde Garlid

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *