ØKER KRAFTEN: Lena Grimsrud har signert inkubatoravtale med Validé og forretningsutvikler Ådne Espeland i Validé Jæren. (Foto: Hilde Garlid)

 

 

«Den gode smaken sitter i kraften» – heter det, men ekte kraftkoking er en del av matfaget som svært få av oss tar oss tid til.

Det vet Lena Grimsrud fra Sandnes som har startet selskapet Kraftfullt AS. Hun vil at vi skal gjenoppdage både smak og næring i skikkelig kraft. Hun vil produsere kraft på glass, klar til bruk for oss forbrukere til å koke sammen til supper eller sauser – eller at vi kan gjøre som de aller mest trendy newyorkere – drikke kraften.

Brodo er en take-away på 1st Avenue i New York med eventyrlig suksess med sin «rett-i-koppen med kraft». Folk står i lange køer på gata for å få sin daglige kopp kraft kokt på kyllingbein, oksebein eller grønnsaker.

-40-årsgaven min var å besøke Brodo, sier Lena Grimsrud, som har hatt kraftinteresse og kokt kraft i mange år. I april tok hun endelig steget og etablerte selskapet Kraftfullt AS.

Målet er å selge kraft på glass i hele landet.

 

Spre kraft + kunnskap

-Kraft er velkjent blant kokker og er nå eksploderende trend blant matinteresserte, men jeg er opptatt av å få kunnskap og bruk ut til folk – til den daglige matlagingen, gjerne også til hjemmetjenesten og institusjoner for eldre.

-Hvorfor?

-Råvarene dine smaker så mye bedre når du bruker ekte kraft. Mye av den kraften som er å få kjøpt i dag er tilsatt både løk, salt og krydder og mye annet som skal gi smak. Jeg lager glatt og fyldig kraftsuppebaser slik at du kan bygge opp måltidet ditt rundt kraften, sier Grimsrud.

Hun er klar over at mange av oss hverdagsmiddagslagere ikke forstår hva hun snakker om, når hun sier hun vil selge kraft som kjølevare for å vise at produktet hennes er full av gelantin.

-Hva betyr det?

-Gelantin er et viktig næringsstoff for kroppen, sier hun, og legger til – Formidling av kunnskap om næring og smak, og hvor raskt og enkelt det er å lage et godt måltid basert på kraft, er en del av ideen bak Kraftfullt, sier Grimsrud, som nå har inngått inkubatoravtale med Validé.

Våre oldemødre drev med dette som en naturlig del av matstellet; også i et miljøperspektiv å nyttegjøre seg av hele slaktedyret, men vår generasjon har glemt både kunsten, nytten, smaken og verdien.

-Jeg får kraftbein fra bønder og snakker også med et slakteri som gladelig vil levere. De må i dag betale for å kvitte seg med bein. Det er enten avfall eller går til Norsk Protein som lager pelsdyrmat.

 

Inn i fasen med forskning og testing

Innovasjon Norge har gitt Kraftfullt 100.000 kroner, som Grimsrud skal bruke til å inngå samarbeid med forskerne i Nofima og en kokk for å teste kraften og optimalisere produksjonen.

-Før vi går ut i markedet trenger jeg et testpanel som vil smake og bruke og gi tilbakemeldinger. Målet er å skaffe meg partnere slik at kraften kommer i butikkhyllene – der du kjøper resten av middagen din, sier Lena Grimsrud.

 

Sandveparken

Hørt navnet hennes før? Lena startet Sandnes Brygge, og driver i dag Parkkafeen i Sandveparken, hvor helgegjestene sier hun baker «Sandnes beste boller».

-Bollene er bakt fra bunnen av, og jeg tror det er hva folk setter pris på og oppdager i smaken. Min jobb er å ta meg av det som tar tid; slik at du kan lage god og næringsrik mat, smiler Grimsrud.

Author: Hilde Garlid

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *