KLAR: Partnerne Gøran Myrland (t.v) og Jørgen Manke i Misc Games er superklar for lansering av Fishing Barents Sea i Tromsø 7.februar 2018. (Foto: Chris Andre Manke)

 

– Vi trodde vi laget et spill for en nisje; for en gjeng simulatorentusiaster. Men det er mange flere fisk i dette havet. Folk som aldri har spilt simulator før; ei heller har hatt interessen, synes dette er artig og lærerikt, sier Gøran Myrland, gründer bak selskapet Misc Games.

7. februar er det noe så sjeldent som en verdenspremiere i Tromsø for et norsk utviklet PC-spill. Fishing: Barents Sea skal sjøsettes, og det på de store hav. Det gjøres med verdenspressen til stede på kaikanten i Tromsø. Den tyske spillgiganten Astragon Entertainment er Misc Games partner, og rederiet Hermes, som også er partner, sponser lanseringsfesten blant annet med båttur for utlendingene.

Overveldende respons på YouTube

– Det er litt uvirkelig, sier Gøran Myrland, om alt oppstyret som venter ham og de andre i Misc Games i Kystens hus i Tromsø 7. februar.

Spillet Fishing: Barents Sea har fått en overveldende respons og oppmerksomhet. Fanskaren vokser fra dag til dag. Promoen er testet ut av gamere på YouTube. 300.000 har sett spillet på kanalen bare den siste uken, og forventningsfulle kommentarer håves inn.

 

«I’ve worked on Longline boats, and this looks pretty damn good …. it actually got me all nostalgic at a couple of points in the video, so it’s pretty accurate so far. I might have to try it when it releases» Shane Retter, You Tube 25.01.18.

 

– Hvorfor tror du dette slår så godt an?

– Autentisiteten er noe vi får svært gode tilbakemeldinger på. Ikke bare at båtene finnes i virkeligheten og selve fiskingen er realistisk, men vi har koblet på værdata, reelle tråle- og fangstdata, fiskekvoter, fiskerpriser fra norske fiskesalgslag – alt er som å fiske i den virkelige verden. Det er etterlengtet. Dessuten er det en rolig stemning i spillet, havet og omgivelsene er vakre, nordlyset – spillere sier at det er noe spesielt med det, sier Myrland, som har lekt med ideen om et fiskespill siden han som ungdom var med på nordnorsk kystfiske selv. Selve forretningsreisen har tatt ham 4 ½ år opp og ned i bølgedaler.

 

Å tenke store tanker

– Det startet 23. juni 2013. Da skisset jeg opp hva jeg i lengre tid hadde tenkt på å lage. Første prototypen var et brettspill som jeg spilte med ungene. Vi spilte i timevis, og ungene gikk ikke lei. Da skjønte jeg at dette kunne fungere, forteller Gøran Myrland.

I over to år puslet han med denne 2D-ideen. Det var først etter at han kom i kontakt med Validé at spillideen utviklet seg til et fullskala 3D-prosjekt.

– Jeg hadde tenkt å lage noe først som kunne generere inntekter slik at jeg kunne fortsette å utvikle til 3D, men Validé pushet meg til å tenke større tanker, sier Myrland.

Derifra gikk det kjapt. Gøran ville ta ideen med til den store Gamescom-messen i Köln i Tyskland i 2015, og et par uker før messen postet han et skjermbilde fra spillideen på en Facebook-gruppe for gamere.

– Responsen var overveldende allerede da, og da vi kom til messen tok Astragon Entertainment kontakt med oss for en prat om å bli med på ferden videre, forteller Myrland.

«Ahh!! I watched this in Gamescom 2015. It looked so derpy, but great!. Spoke with the developers and they had some major ideas for the game. Seeing it coming out now soon, is awesome! Even more awesome that you made a video on it so it gets some PR. :3»

Eric Michael LP. YouTube 24.01.18

 

Oppglødd og glad returnerte han fra messen, og trodde han nå hadde snøret i bånn hos en stor samarbeidspartner. Men Astragon var nesten et år i tenkeboks, uten å gi noe konkret svar på hva de ville.

– Jeg gjorde dette på siden av en annen IT-jobb. Det var slitsomt, og jeg ble lei av å vente. Kjøpte flybilletter og fór i møte med dem på hovedkontoret i Tyskland. Da tok det bare 1,5 måned så hadde vi et avtaleutkast, ler Myrland.

 

Partnere tar kontakt

Partnerskapet med Astragon ga medieblest på NRK, og da tok Scanmar kontakt, selskapet som utvikler fangstkontrollsystemer for den ekte fiskeflåten. De ønsket også et samarbeid med spillutviklerne.

– Det var et lykketreff. Vi hadde brukt deres system i kartleggingen av ideen, og ønsket å bruke dette videre. Vi signerte avtale med dem i mai 2016. Det ledet til at rederiet Hermes tok kontakt, sier Myrland.

-Hvorfor vil et rederi fiske torsk og hyse i den virtuelle verden?

-De fortalte fort at de ikke har peiling på spillverden, men vi har signert avtale på å bruke båtene deres i spillet i et par år. Siden spillet er så realistisk, har vi også lagt vekt på at båtene du kan kjøpe deg er reelle kystfartøy, sier Myrland.

På YouTube blir du med en testspiller, Keralis, i båten «Børge». Alle førstereisfiskere starter alene i denne båten, en båt du har arvet etter din bestefar, som det står beskrevet. Her gjør du alt selv. Navigerer, finner fiskefeltet, setter liner, takler vær og vind, lander fangsten i båten og selger den på brygga i Hammerfest. Er du en dyktig fisker kjøper du større båt, og gjøre bestefaren din stolt, med mer utstyr, mannskap om bord og større fiskekvote.

 «This game will be released 2 days before my Birthday»

 Crysta Star. 24.01.18

 

-Vi har 20 år med værdata for området vi bruker, vi har med alle årstider, nordlyset er realistisk og du har et arbeidsomt mannskap. Det er flere firma fra fiskeindustrien som har tatt kontakt med tanke på å bruke deres utstyr om bord. Det er nesten ikke grenser, ler Myrland.

«Enjoy everyone, tried to do as much as I could in this video and there is something special about boats and fishing. What do you think about? Please do let me know. :)»

Keralis, som har testet spillet på YouTube:

Seiler videre til nye bransjer

Lanseringen i februar er absolutt en milepæl for Misc Games som i dag er et team som består av adm.dir og spilldesigner Gøran Myrland, medeier og musikk- og lyddesigner Jørgen Manke, markeds- og presseansvarlig Yasemin Hamurcu, sjefsprogrammerer Samuel Jeeves, 2d-designer Zdenek Sasek og 3D-designer: Mikael Fossum.

Men planene for 2018 og videre framover er allerede lagt.

– Vi vil utvikle tilleggspakke både med krabbefiske og rekefiske, som allerede er spill som er etterspurt, sier Myrland.

 

«More of this!»

Niels van Rooijen. YouTube 25.01.18

 

For å promotere spillet Fishing Barents Sea drar Misc Games til Game Developers Conference i San Francisco i mars. De har videre fått kontakt med Facebook med tanker på overføring til VR-teknologi, og derifra er veien kort for Misc Games til å utvikle simulator for det profesjonelle markedet.

-Enn så utrolig det høres ut; det finnes ikke noen proff-simulator i dag for fiske. Fly- og helikopterpiloter trener i simulatorer, og flere andre yrkesgrupper, men ikke kapteiner på fiske. Vi er i kontakt med selskap som ønsker at vi utvikler proff-simulatorer med dem. Vi er også i kontakt med oljeindustriene; det er riktig mange dører som står åpne for oss nå. Vi får se hva vi klarer å hale i land, sier Myrland.

 

FAKTA

Selskap: Misc Games

Etablert: 23. juni 2013. Etablert som selskap i 2015, Sola

Gründer: Gøran Myrland. Medeier: Jørgen Manke

Produkt: Simulatorspill for PC. Første lansering mobil, i 2013, Oil Drill. Utvikler 2D og 3D spill. Lanserer 7. februar 2018 spillet Fishing: Barents Sea.

Oppmerksomhet: Tidligere spill-lanseringer:

Oil Drill
Error Log
Risses Nuts
Fat Red Hero

Mobilspillet «Oil Drill» var lansert 30.november 2013 på SlideDB.com. Det ble stemt fram som en av topp 5 beste spill lansert i 2013; i «Arcade Genre in App Of The Year 2013».

Partnere: Astragon Entertainment, Mediefondet Zefyr, Validé.

Lisenspartnere: Scanmar, Hermes.

Støttet av: Norsk filminstitutt og Norsk forskningsråd.

Medieomtale: De har brukt fem millioner på  dataspill om fisking – nå er det solgt til 10 land: NRK Troms februar 2018

Skipsrevyen:  November 2017

SASTraveler: Mars 2017

NRK Super, Slagsrevyen http://miscgames.no/fishing-barents-sea-show-on-slagsrevyen-on-nrk-super/

Slagsrevyen, NRK Super, FlippKlipp YouTube, april 2016

 

 

Author: Hilde Garlid

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *