Linkedin-03arrow forwardGroup 68 Copy 13Group 68 Copy 13ListPage 1Facebook-04fbPage 1Group 125Group 3Group 3Page 1Group 68 Copy 12Group 126Loupe CopyPage 1Group 68 Copy 6Group 68 Copy 6twitterListGroup 2Arkivvalide_symbol_whiteGroup
ITSA GROWTH Batch4 Demo Day 7

Knit & Note tok publikumsprisen

11 knallsterke selskap pitchet for fullsatt auditorium på ITSA Growth DemoDay. Strikkeappen Knit & Note er ute i det internasjonale markedet. Både problemet de løser, løsningen og markedsposisjonen får publikum til å trykke på mentormeterknappen.

- Mye har skjedd på disse fire månedene. Stor takk til Validé-teamet for vel gjennomført vekstprogram med mye nyttig læring. Det sier Simon Sakkestad i esportliga selskapet MasterBlaster. Han skal snart pitche sin visjon for en nasjonal, og gjerne internasjonal, plattform som bygger en bedriftsliga for esport.

I auditoriet i Innovasjonspark Stavanger venter investorer og partnere av ITSA Growth programmet tett i tett. De er spente på å høre det beste og ferskeste fra den rogalandske startup-verden, og de er spent på å se hvordan selskapene har utviklet seg siden DemoStart i oktober.

De fleste av årets 11 deltakere i ITSA Growth har både produkt og kunder. De er erfarne i startup-livets ups&downs, og de har ambisjoner om å vokse.

Kompetanse, nettverk og tilgang til kapital er hva ITSA Growth tilbyr gründerselskap som er i vekstfasen. Fra oktober til februar har de dyktige gründerne få et solid påfyll kompetanse fra de beste fagfolkene Validé har i sitt nettverk, flere har fått investering og ITSA Growth DemoDay er en ny sjanse til å vise seg fram for interesserte investorer.

11 startupstjerner
Så hvem er det nå som trer inn i scenelyset? Hvilke problem løser de? Hvordan løser de det, og hvem er denne interessante gründergjengen?

Vi presenterer:

Knit&Note AS:
Det finnes mer enn 80 millioner strikkere i verden, og minst like mange heklere. Likevel, de digitale tjenestene som tilbys denne kundegruppen en jungel av e-handelssider med varierende kvalitet.
- I dag må trykke 22 ganger dersom du går fra en inspirasjonskilde som Instagram til å kjøpe garn og utstyr fra Skandinavias mest populære designere, sier Anne Emilie Fosse som er gründer av selskapet sammen med sin mann Kjartan Fosse.
Knit&Note tilbyr en global plattform/app for strikkere og heklere, som fungerer som en personlig treningsapp. Her samler du alt du trenger, og tjenesten motiverer og inspirerer deg til å være en aktiv strikker; blant annet ved å være et sosialt medium. Plattformen er også en markedsplass og kutter kundereisen fra 22 til 3-4 klikk.

Team: Anne Emilie Fosse og Kjartan Fosse er gründerne av Knit & Note, og har med seg et internasjonalt team.

Knit and note Anne Emilie Fosse

PUBLIKUMSYNDLIG: Anne Emilie Fosse og Knit and Note vant publikumsprisen under ITSA Growth DemoDay. Knit&Note har allerede 75.000+ brukere, hovedsakelig i USA, Canada og Norge. (Foto: Hilde Garlid)

Sandcatch Solutions AS
Biogassanlegg i Norge og Europa har problem med sand og partikler som samler seg i tanker og reaktorer. Det reduserer effektiviteten i anleggene, og kan også gjøre skade. Løsningen som brukes i dag er å stenge ned anlegget når sand og grus skal fjernes.
Sandcatch har utviklet et mobilt anlegg som optimaliserer sandfjerning, og dermed øker effektiviteten og lønnsomheten. Deres teknologi fjerner sand mens anlegget er i drift. Sandfjerning kan derfor skje oftere, noe som igjen reduserer behovet for vedlikeholdstans, det øker produksjonen og således lønnsomhet i biogassanleggene.

TEAM: Trygve Husveg, tidligere gründer av Typhonix, Endre Lindgaard og Oda Martine Gjerde.

Sandcatch team

MOBIL ENHET: Trygve Husveg, tidligere gründer av Typhonix, Endre Lindgaard og Oda Martine Gjerde har utviklet en flyttbar sandfjerningsenhet som renser opp i biogassanlegg. (Foto: Terje Handeland)

Braaten.Technology AS:
Selskapet er under ett år gammelt, men Trygve Årdal og hans team har allerede gjort seg synlig og bemerket i subsea- og oljebransjen med sin patenterte vektcelle for tunge løft under vann.
I dag brukes det roboter (ROV) til å gjøre løfteoperasjoner under vann, men det finnes ingen metode for å overvåke tyngden som faktisk blir løftet. Går løftet galt, kan det skade både utstyr og miljø. Braaten.Technology har utviklet en batteridrevet vektcelle for undervannsløft, som monteres som det første leddet mellom lasten og oppdriftselementene.

Team: Trygve Årdal, Torbjørn Espeland og Martin Johansen.

ITSA Growth demoday Trygve Årdal Braaten Technology

INVESTORJAKT: Trygve Årdal i Braaten Technology er på investorjakt for å øke produksjonen av vektceller til subsea-bransjen. (Foto: Hilde Garlid)


MasterBlaster:
Nå skal vi til esportens verden, et hurtigvoksende globalt marked. Esport er en folkesport, og fritidsmarkedet vokser når dagens unge generasjon suser inn i arbeidslivet. MasterBlaster utvikler en plattform som er vertskap for bedrifts-esport-ligaer i CS:GO og i sjakk. Målgruppen er arbeidskollegaer som bruker fritiden sin til å konkurrere med sine konkurrenter, kunder og leverandører. For å få spillerne til å føle at de er med i «VM», har MasterBlaster profesjonelle TV-produksjoner og journalister som hyper handlingen.

Teamet har seks personer med Simon Sakkestad og Håvar Bjørnseth i tet.

ITSA GROWTH DEmoDay Simon Sakkestad

CHAMPIONS: Simon Sakkestad og teamet bak Bedriftsligaen har ambisjoner om å etablere et profesjonelt arena for e-sport og starter med å etablere seg i bedriftsmarkedet. (Foto: Hilde Garlid)


Badetassen AS:
Ideen og løsningen fra Altibox sin badetass er tatt godt imot i markedet. I dag er kontroll og rapportering av badetemperaturer en manuell tjeneste. Badetassen er en helautomatisk løsning hvor data deles med kunder (nedstrøms) og andre interessenter av data (oppstrøms). Som eksempelvis Schibsted, yr.no og havforskningsinstituttet.

Selskapet har utviklet en hardware-plattform, «IoT», som henter inn data for så å presentere informasjon til kunder og innbyggere. Løsningen kan skaleres i ulike retninger og i teorien kan den måle «hva som helst».

Team: Trond Thorbjørnsen, Henning Skogstø og Geir Anfinsen.

ITSA Growth Demoday Badetassen

TEMPEN: Badetemperaturer er kanskje et i-landsproblem som badetassen løser, men dataen som tassen høster, kan også lære oss mer om klima i havet. (Foto: Hilde Garlid)


Hageroboten Jeeves:
Smartteknologi ruller inn i hagen. Jeeves er en robotgartner som ser forskjell, og gjør forskjell, på planter, dyr og snegler og han lærer mens hans jobber. Han kommuniserer via ansiktsgjenkjenning og lyder. Markedet er både private hager, fra de proffe, tidkrevende hagene til de som generelt får for lite stell, til offentlige parker og anlegg.

Teamet har syv personer med Hilde Arholm som daglig leder.

ITSA Growth demoday Hageroboten Jeeves

HAGEVENN: Hageroboten Jeeves er din smarte medhjelper i hagen som vet forskjell på ugress og bed, fjerner snegler og kan trenes til å ulike hageoppdrag. (Foto: Hilde Garlid)


NLE AS:
Det er, enn så lenge, noen konfidensialiteter rundt selskapet NLE, men produktet handler om turisme med luksusreiser, matopplevelser og eventer gjennom det norske landskapet på en klimavennlig og bærekraftig måte. NLE utvikler et komplett reisekonsept med utvalgte hoteller, restauranter, severdigheter og museer.

Et sterkt investorteam med blant annet Ståle Løvbukten, Børge Andersen Mari Helmer, Øivind Lindøe, Jorunn Lindøe, Marianne Eidesvik og Frank Vikingstad står bak selskapet.

ITSA Growth demoday NLE

SERIE-GRÜNDER: Øivind Lindøe og flere i investorteamet bak NLE, har startet og solgt flere selskaper tidligere. Deres nyeste prosjekt handler om bærekraftig turisme. (Foto: Hilde Garlid)

E-kulturskolen AS:
Køene for å delta i de skandinaviske kulturskolene blir lengre og lengre. E-kulturskolen utvikler edtech for å gi tilbud til flere hundre tusen som står på ventelister. Alternativet er privatundervisning, noe som er svært dyrt. Prisene forsterker det økonomiske klasseskille mellom barn i samfunnet vårt. Løsningen til E-kulturskolen er en digital læringsplattform for kultur, tilgjengelig for alle, til enhver tid, med de beste lærerne i Skandinavia.

Team: Steffen Øigjord og Kristoffer Øigjord er gründerne og to av et team på åtte.

ITSA GROWTH demoday e-kulturskolen

FJERNER KULTURKØ: Kristoffer og Steffen Øigjord driver e-kulturskolen i dag som gir digital læring i musikk, dans og kunst. (Foto: Hilde Garlid)


Keelspot AS:
Som skipper i 20 år har Svein Arild Vatsø bokstavelig talt hatt panoramautsikt og verdifull innsikt i dagens løsninger for lasting og lossing. I dag er utnyttelsesgraden for kystflåten i Norge og Europa et sted mellom 60-70%. Gammeldagse havnerutiner gjør at skip ikke seiler med optimale hastigheter og at de sløser med drivstoff. En vesentlig grunn er de mange aktørene som er involvert i transportkjeden.
Keelspot er en digital fraktmarkedsplass som gjør det mulig for lasteeiere å handle direkte med skipsoperatører, og omvendt. Den gir synlighet til markedet, og partene kan tilpasse sine operasjoner etter tilbud og etterspørsel.

Keelspot sin løsning reduserer systemisk sløseri, noe som gir lavere fraktpriser for industien, lavere klimautslipp fra fraktbransjen og økt lønnsomhet for skipsoperatører.
Team: Svein Arild Vatsø, kaptein, Surnesh Kumar og Oskar Kvamme.

ITSA GROWTH demoday Keelspot Svein Arild Vatsø

SVEIN KAPTEIN: Svein Arild Vatsø har 20 års erfaring som kystskipper, og etablerer med Keelspot en Uber for gods langs norgeskysten. (Foto: Hilde Garlid)


Smart Cube AS:
Industrielle forsyningskjeder har ​et stort problem med​ omfattende og unødvendig sløsing. Det brukes utallige timer og mye penger på å bestille deler og utstyr.​ Hvorfor? Fordi utdaterte løsninger som regneark og e-post er normen. ​Det gir lite kontroll med bestillinger, dårlige data for å analysere og feil beslutningsgrunnlag i alle ledd.​
SmartCube har utviklet en digital plattform for bestilling av deler og utstyr som sparer tid, penger og miljøavtrykk. Det hindrer feilbestillinger, tillater datagjenbruk og kvalitetssikrer hele forsyningskjeden.

Team på fire med Ove Ryland som daglig leder, Per Ove Staalesen, Magnus Vågen Birkenes og Jemeya L Limun.

ITSA GROWTH Demoday smartcube

RYDDER OPP: Ove Ryland og teamet i SmartCube bistår industrien med å holde orden på lageret. (Foto: Hilde Garlid)


Open Horizon AS:
Alle selskap og virksomheter er i dag utsatt for trusler som kan få alvorlige økonomiske og omdømmemessige konsekvenser. Den geopolitiske situasjonen er usikker, og krever mer sikkerhetsbevissthet nå enn noen gang før. Det er tidkrevende å dyrt å skaffe seg denne innsikten selv, og derfor overser mange bedrifter slike trusler. Konsekvensene kan være alvorlige, og muligens avgjørende.

OpenHorizon utvikler en programvare «AIR» som gir risikovurderinger, og som peker på hvilke trusler og trusselaktører den aktuelle virksomheten trenger å beskytte seg mot. AIR er basert på OpenHorizons etterretningsdatabase og mange andre informasjonskilder, som kontinuerlig oppdateres med det siste innen trusselvurderinger.

Teamet på tre består av høyt utdannede etterretningspersonell. Rein-Owe Flister er daglig leder. Rune Bøe og Magnus Fjetland.

ITSA GROWTH Demoday Open Horizon

SIKKERHET: Med bakgrunn av etterretning har gründerne bak Open Horizon utviklet en løsning som rådgir bedriftsledere for å trygge handel, last og folk. (Foto: Hilde Garlid)


Gratulerer ⭐️ til Anne Emilie og Kjartan Fosse i Knit&Note som vant publikumsprisen 🏆
🍀 Takk til investorer og partnere
🍀 Takk til Marianne Fedde Lilland, Jon Trygve Kjerstad og Eirik Sønneland for at matnyttig, krevende, lærerikt og vekstskapende firemåneders vekstprogram.
🍀 Takk til Advokatkontoret Thommessen som stod for afterparty
🍀 ... og ikke minst: takk til selskapene som er på full fart ut i verden, og på vei opp på startup-himmelen 🚀