Linkedin-03arrow forwardGroup 68 Copy 13Group 68 Copy 13ListPage 1Facebook-04fbPage 1Group 125Group 3Group 3Page 1Group 68 Copy 12Group 126Loupe CopyPage 1Group 68 Copy 6Group 68 Copy 6twitterListGroup 2Arkivvalide_symbol_whiteGroup
"USA er vårt største marked; tredobbelt av hva vi er i Tyskland. Derfor lager vi en amerikansk spinn-off med krabbefiske."
- Gøran Myrland, gründer og daglig leder i Misc Games
Misc Games Gøran Og Jørgen

Misc Games legger ut på nye hav

Misc Games har signert nye avtaler med den tyske spillutgiver sin Astragon Entertainment verdt flere millioner kroner. Blant annet skal de utvikle fiskefangstspillet i helt nye omgivelser og gjøre spillet tilgjengelig på flere plattformer.

Neste stopp er Fishing: North Atlantic. -Det går veldig bra, sier Gøran Myrland beskjedent.


Nye språk, nye markeder
7. februar 2018 lanserte spillutviklerne i Misc Games sitt Fishing: Barents Sea med havnen i Hammerfest som base. Folk fra hele verden har siden den gang lagt ut på et virtuelt fiske i Barentshavet i tradisjonelle sjarker og splitter nye trålere. Spillet er siden den gang oversatt til 18 språk, og for hvert nytt språk som lanseres, så åpnes det nye markedet. Fiskeglede er tydeligvis et globalt fenomen, og Hammerfest blir nå uttalt på 18 ulike språk.

Til nå er det solgt 37.000 spill, og med den ferske oppgraderingen nå i juni så ser utviklere for seg at salgsveksten fortsetter.

-Da vi lanserte på tyrkisk like etter lanseringen gikk vi fra 23. plass til 7. plass på den tyrkiske rankingen på ett døgn, sier Myrland.

Det asiatiske markedet har også vist seg å være stort, svært stort. I Japan går salget av simulatorspillet svært godt, og spillet er også oversatt til klassisk kinesisk og simplifisert kinesisk for å fange opp det største asiatiske markedet.


Atlanterhavet here we come
Men det er USA som seiler opp til å bli utviklernes største markedet. Tross vakker midnattsol eller røffe værforhold i Barentshavet; Hammerfest er en ukjent prikk på kartet for mange amerikanere.

-USA er vårt største marked; tredobbelt av hva vi er i Tyskland. Derfor lager vi en amerikansk spinn-off med krabbefiske, og en helt ny versjon med Nord-Atlanteren som fangstområde. Vi skrur opp action-nivået også noe, sier Myrland.

I november skal utviklerne i Rogaland ha ferdig en versjon med krabbefangst, og Fishing: North Atlantic skal være klar til lansering i begynnelsen av 2020.

Oppgradering av innholdet
Men Misc Games har ikke ligget på latsiden siden lanseringen i vinter. De har vært svært lydhøre for tilbakemeldingene fra spillerne, både via youtubere, men også via Facebook og andre kanaler hvor spillet diskuteres.

-Vi får aller mest positive tilbakemeldinger. Det er helt tydelig at vi har laget noe folk har savnet. Selvsagt er det alltid noen som har kommentarer om autentisiteten i spiller; hardcore-fiskere som har faglige innvendinger, og vi tar tilbakemeldingene seriøst, sier Myrland.

18.juni kommer derfor en kraftig oppgradering av spillet; Versjon 1.1 lanseres kl 16.00 denne ettermiddagen. Spillerne kan nå bevege seg mer rundt i selve fiskebåten; fra bysse til maskinrom, de blir utstyrt med kikkert, og de kan oppgradere fiskeutstyret sitt som klepp og kniver slik at sløyingen av fisken blir bedre.

-Vi har nesten bygget om halve spillet, og vi har lagt godviljen til for å komme tilbakemeldingene i møte. Vi kommer til å oppgradere spillet ytterligere, samtidig som vi utvikler spinn-offs og fisking i nye omgivelser.

I mars-april 2019 er det planer om å ha spillet klart for fire nye plattformer og spillkonsol. Både Xbox og Nintendo får sine varianter av Fishing; Barents Sea.

Flere folk om bord i Misc Games
Det er ikke mange spillutviklere i Rogaland, og Misc Games med sine fire fulltidsansatte er i posisjon til å bli en solid aktør.

-Jeg håper vi kan være en pådriver for å skape et miljø der flere selskap kan poppe opp, sier Myrland.

Nasjonal oppmerksomhet får det unge, rogalandsbaserte men svært som internasjonalt orienterte selskapet. 22. mai fikk de en fin-fin 2. plass i semifinalen til Creative Business Cup i Bergen.

-Må dere ansetter flere medarbeidere etterhvert?

-Ja, vi er på utkikk etter en programmerer, og vi regner med å være syv ansatte i løpet av det neste året. Vi må vokse langsomt, men vi ser for oss en framtid med vekst og gode fangster, sier Myrland.

"USA er vårt største marked; tredobbelt av hva vi er i Tyskland. Derfor lager vi en amerikansk spinn-off med krabbefiske."
- Gøran Myrland, gründer og daglig leder i Misc Games