Linkedin-03arrow forwardGroup 68 Copy 13Group 68 Copy 13ListPage 1Facebook-04fbPage 1Group 125Group 3Group 3Page 1Group 68 Copy 12Group 126Loupe CopyPage 1Group 68 Copy 6Group 68 Copy 6twitterListGroup 2Arkivvalide_symbol_whiteGroup
"Showercare hadde ikke overlevd uten inkubatoropplegget. Validé har holdt meg i ørene, og hjulpet meg med å holde trykket oppe"
- Nina Rødsmoen, sykepleier og gründer i Showercare AS

FAKTA

Selskap: Showercare AS
Etablert: 2015
Gründer: Nina Rødsmoen
Produkt: Varmesjal som forbedrer dusjsituasjonen for brukere og letter arbeidet for pleierne.

Web: https://showercare.no/

SHOWERCARE OG VALIDÉ
• Forretningsutvikler:
Marit Størseth
Inkubatorselskap 2016
• Investering fra Validé AS
• Student Task Force 2018
• Deltaker på ITSA Growth 2019/2020
• Medlem av helseklyngen Norwegian Smart Care Cluster (NSCC)

Media:

Artikkel i sykepleien.no

Artikkel i Sandnesposten

Artikkel i NSF Lokalen

Nina Rødsmoen 1

Sykepleieren som ble gründer

Dette er historien om sykepleieren som ble gründer for å løse en utfordring i sin egen jobb og hverdag. Nina Rødsmoen fikk idéen til et varmesjal på vaktrommet. Sjalet skal forbedre dusjsituasjonen for brukerne og lette arbeidet for pleierne.

– Vi diskuterte dusjsituasjonen på vaktrommet. Som pleier har du nemlig egentlig en arm for lite når du skal hjelpe til med dusjing, sier Rødsmoen.

Hun forklarer at det ikke er alle pasienter som er i god nok form til å holde dusjen selv, mens pleieren hjelper til med innsåping. Da må dusjen enten skrus av eller legges i fanget til pasienten. Nina har mange års erfaring som spesialsykepleier innen aldring og eldreomsorg, og denne hverdagslige situasjonen på et bad, på et sykehjem, har hun selv opplevd mange, mange ganger.

– Mange pasienter blir kalde og utrygge i dusjsituasjonen, sier hun.

Etter flere års arbeid har gründeren endelig et ferdig produkt klart for markedet. Et varmesjal til bruk i dusjen. Sjalet har små lommer som raskt fyller seg med vann, og ligger som en trygg arm om skulderen til brukeren. Sjalet skal bidra til å trygge pasienten, hjelpe til med å holde varmen og få pasienten til å føle seg mindre avkledd.

ENDELIG KLAR: Veien fra idè til produkt har tatt flere år, og nå er dusjsjalet klar for markedet. (Alle foto: privat)

Voksen gründer
– Det finnes mange fordeler ved å bli gründer i godt voksen alder. For min del hadde det vært uaktuelt å bli gründer mens barna mine var små. Som godt voksen er jeg i en bedre økonomisk situasjon når det gjelder å kunne gjennomføre prosjektet uten å sette privatøkonomien på spill, sier Rødsmoen.

Reisen startet da hun deltok i en konkurranse gjennom Inventas, og vant en workshop. Da begynte ballen og rulle, og pilotprosjektet til Showercare ble gjennomført i samarbeid med Inventas. Videre ble hun anbefalt å ta kontakt med Validé og helseklyngen Norwegian Smart Care Cluster (NSCC).

I selskapsutviklingen og i sin personlige prosess som gründer har Nina hatt god nytte av Validè. Forretningsutvikler Marit Størseth har vært hennes støttende og krevende mentor i smått og stort som handler om å få fart på produktutvikling og forretningen. Showercare AS er inkubatorbedrift i Validé, Validé AS har investert i selskapet, Rødsmoen benyttet seg også av ordningen Student Task Force, og fikk uvurderlig hjelp til hjemmeside og markedsføring. For tiden deltar Rødsmoen på ITSA Growth, akselerasjonprogram fra ITSA som hjelper etablerte bedrifter til vekst og til investormarkedet.

– Showercare hadde ikke overlevd uten inkubatoropplegget. Validé har holdt meg i ørene, og hjulpet meg med å holde trykket oppe, sier Nina.

Fra selskapet ble etablert i 2015 har utformingen av produktet endret noe form, men ideen har hele tiden vært den samme. I 2018 kom selskapet fram til en enklere praktisk utforming av varmesjalet, som førte til dagens løsning. Sjalet er et engangsprodukt som produseres i et fullstendig nedbrytbart materiale.

– Jeg skulle selvfølgelig ønske at jeg kunne lage et produkt som var for flerbruk, men det har ikke vært mulig så langt. Sjalet er imidlertid nedbrytbart og skal ikke brukes uten tilsyn, sier Rødsmoen.

BRYTES NED: Nina Rødsmoen er fornøyd med at sjalet brytes fullstendig ned, selv om hun helst skulle hatt et produkt laget for flerbruk.

Reiser med helseklyngen til Tyskland
Showercare er medlem i helseklyngen Norwegian Smart Care Cluster, og blant annet bidrar til at norske selskap og løsninger finner veien ut til et nordisk og internasjonalt marked.

– I to år har jeg ønsket å reise til Tyskland for å se på markedsmuligheter der. Nå gjør jeg det. Helseklyngen arrangerer tur til messen Altenpflege 2020, som er en av verdens største markedsplasser for helse og velferdsteknologiprodukter, forteller Nina Rødsmoen.

Hun skal stå på stand sammen med flere andre medlemmer fra NSCC.

– Jeg håper å møte noen som kunne vært interessert i produktet mitt, aller helst noen som distribuerer eller stiller ut varer. Det blir også spennende å se hva som rører seg av produkter utenlands, og møte mennesker utenfor Norge.

VIL VOKSE: Målet er å utvide teamet slik at selskapet blir mer robust.

Ensom ulv søker flokk
Gründeren kan skilte med 58 års livserfaring. Hun er veldig glad for alle erfaringene hun har fått gjennom arbeidet med Showercare. Veien har vært full av utfordringer og tunge motbakker. En periode prøvde hun å bare jobbe med Showercare, men fant ut at hun var nødt til å jobbe som sykepleier parallelt. For hennes egen mentale helse og trivsel er kontakten med bransjen og yrket viktig.

– Nå har jeg fått ny giv, og det ser ut som det løsne litt i markedet. Det er tungt når du føler at du ikke kommer noen vei med arbeidet.

Dersom hun skulle gjort noe annerledes ser Nina at det beste hadde vært om hun hadde en medgründer fra første dag. Hun har opplevd det som ekstra krevende å arbeide så mye alene.

– Nå har jeg fått med meg en venninne. Hun utfyller mye av den kompetansen jeg mangler og omvendt. Det har jeg nemlig lært gjennom ITSA; det er smart å samarbeide med mennesker som komplimenterer dine egenskaper i stedet for at medarbeiderne i et team er helt like, sier gründeren.


Halvveis til målet
– Nå er jeg halvveis, liker jeg å tenke. Arbeidet har blitt mer håndfast. Jeg har et produkt som skal ut i markedet, og det er veldig spennende, sier Nina Rødsmoen.

Ved første møte med sykepleieren kan hun framstå forsiktig, men la deg ikke lure av den milde framtoningen. Nina er veldig ambisiøs på egne vegne, hun liker utfordringer og har rikelig med konkurranseinstinkt.

– Jeg er strukturert og liker å pushe meg selv. Drømmen er å bygge på det gode eierteamet slik at selskapet blir mer robust.

Å få med Siv Hetlelid Hammersmark på laget er første steg på veien mot et team. Neste steg er å finne de rette kundene til sjalet som bærer navnet «Favn». Det store målet er å komme inn som leverandør til sykehjem. Først da blir sirkelen sluttet. For det var jo på sykehjemmet denne historien startet, om sykepleieren som ble gründer for å løse en utfordring i eget yrke.

VARM OG VERDIG: Hjelp til å dusje kan være en vanskelig situasjon både for beboer og pleier på sykehjemmene. En hverdagssituasjon som har skapt en innovasjon fra Nina Rødsmoen i Showercare.

Tekst: Jofrid Åsland
Foto: Privat

"Showercare hadde ikke overlevd uten inkubatoropplegget. Validé har holdt meg i ørene, og hjulpet meg med å holde trykket oppe"
- Nina Rødsmoen, sykepleier og gründer i Showercare AS

FAKTA

Selskap: Showercare AS
Etablert: 2015
Gründer: Nina Rødsmoen
Produkt: Varmesjal som forbedrer dusjsituasjonen for brukere og letter arbeidet for pleierne.

Web: https://showercare.no/

SHOWERCARE OG VALIDÉ
• Forretningsutvikler:
Marit Størseth
Inkubatorselskap 2016
• Investering fra Validé AS
• Student Task Force 2018
• Deltaker på ITSA Growth 2019/2020
• Medlem av helseklyngen Norwegian Smart Care Cluster (NSCC)

Media:

Artikkel i sykepleien.no

Artikkel i Sandnesposten

Artikkel i NSF Lokalen