Linkedin-03arrow forwardGroup 68 Copy 13Group 68 Copy 13ListPage 1Facebook-04fbPage 1Group 125Group 3Group 3Page 1Group 68 Copy 12Group 126Loupe CopyPage 1Group 68 Copy 6Group 68 Copy 6twitterListGroup 2Arkivvalide_symbol_whiteGroup

IT-verktøy for interiørdesignere

HomeSky før og etter

Teamet bak Sky of Norway bruker sin kunnskap fra interiørbransjen og vil skape en bedrift som bidrar til vekst for interiørdesignere i hele verden. Konseptet bygger på en helt ny forretningsmodell med stort internasjonalt potensial.

Gründer Vibeke Vestre mener interiørdesignere er en forsømt yrkesgruppe når det kommer til IT-løsninger. Klipp og lim er hverdagen for mange av hennes kollega. Ved å analysere alle sine egne arbeidsprosesser, har hun utviklet løsningen SkyHome.

Det er en digital plattform mellom interiørdesignere/arkitekter og høyprofilerte varemerker innenfor møbler og interiør. Programvaren gjør det mulig å vise prosjekt med fotorealistisk 3D-bilder, film og VR-teknologi, og programmet er sømløst integrert med selskapets egen nettbutikk som huser et stort antall leverandører fra kjente, internasjonale merker.

Det Haugesund-baserte selskapet ble etablert i 2019 av Vibeke Vestre og hennes datter Alexander Germyn. De kom raskt i kontakt med Validé Haugesundregionen, som både har investert i selskapet, men også bidratt, via investornettverket Connect BAN, til at flere investorer har fått kjennskap og investert i Sky of Norway. Blant annet har Bømmelfjord AS, Tej Investment AS, Vanadis AS og Karmøy Næringsfond AS.

Støttet av Validé:
• Inkubatorselskap hos Validé Haugesundregionen siden februar 2019
• Forretningsutvikler: Rikke Lønning
• Investering fra Validé Haugesundregionen
• Investering fra presåkornfondet Validé Invest II


Drøm og realitet i én IT-løsning for interiørdesignere og deres kunder

Selskapet Sky of Norway har utviklet en IT-løsning for interiørdesignere som gir dem et kreativt, tidsbesparende og praktisk verktøy, og som forenkler all administrasjon. Verktøyet deles gratis, for SkyHome er porten til en helt unik nettbutikk.

- Konseptet vårt gir interiørdesignere et nytt liv. De står for kreativiteten, vi gir dem verktøyet til å skape markedets beste kundepresentasjoner og vi forenkler administrasjonen, sier Vibeke Vestre, gründer av løsningen SkyHome.

Fagfolk med dårlige IT-verktøy
-Mamma! Gjør du dette sånn? Er det du som er helt «old school», eller jobber alle interiørdesignere slik?

I 2019 er datteren Alexandra hjemme på ferie fra studier i New York. Umiddelbart blir hun satt til å klippe ut bilder av møbler og interiørvarer. Vibeke Vestre har en viktig presentasjon for en kunde dagen etter, og trenger utklippshjelp for at hennes mood-boards skal bli så stilige og salgsfremmende som mulig.

-Jeg kunne selvfølgelig laget mood-boards i programmer som for eksempel Powerpoint, men det er få leverandører som viser sine produkter med transparent bakgrunn. Jeg vil helst kunne sette produktene over hverandre for å skape et visuelt godt uttrykk. Jeg syntes det var lettere å klippe og klistre enn selv å lage transparente bakgrunner til alle produktene jeg ville vise kundene.

Sky of Norway. Vibeke Vestre og Alexander Germyn 2

GRÜNDERTEAM: Mor og datter, Vibeke Vestre og Alexandra Germyn har gründere av Sky of Norway og løsningen SkyHome. (Foto: Validé Haugesundregionen)


Sømløst og bærekraftig
-Alexandra sin frustrasjon fikk meg til å tenke over alle arbeidsoppgavene mine. De fleste av dem er både analoge og tidkrevende. Det finnes mange tegneprogrammer på markedet, men det finnes ingen som er koplet opp mot flere attraktive varemerker med helt oppdaterte, aktuelle kolleksjoner. Jeg syntes ikke det var godt nok å vise kundene mine et 3D-bilde av den nye stuen deres for så å forklare at møblene på bildet var bare noe som lignet litt på det de egentlig skulle ha, sier Vestre.

Hun anslår at den kreative delen av jobben, bare utgjør 20-30 %. Resten er administrasjon, økonomi og varelogistikk. Erfaringen var at timeprisen hun selv satt igjen med var latterlig lav når servicen skulle leveres på øverste nivå. En annen side av saken er klimaavtrykket når ett prosjekt kan ha opptil 30-40 leveranser.

-Interiørdesignere er en forsømt yrkesgruppe når det gjelder IT-løsninger. SkyHome gjør visualiseringen realistisk. I tillegg integrerer den administrasjon, varehandel og leveranser sømløst og mer bærekraftig. Ikke noen program som finnes i dag er koblet direkte mot kjøp av varer fra en mengde leverandører. WOW-faktoren i denne nettbutikken er vår jobb. Vi sørger for utvalget som gjør det mulig for interiørdesignerne å skape kunst, sier Vestre.

Og det beste av alt er ennå ikke nevnt; designerne får tilgang til verktøyet gratis! Det kommer vi tilbake til.

Pilotresultat: 85% tidsbesparende
-Vi begynte med å fjerne klipp og lim. Det er i seg selv tidsbesparende, men med alt som nå ligger i løsningen, så viser pilotene våre at interiørdesignere kan spare opp mot 85% i tidsbruk. Det gjør garantert noe med effektiviteten og med timeprisen, sier Vestre.

Alt dette motiverte Vibeke Vestre og datteren Alexandra Germyn til å starte det Sky of Norway AS i 2019, som har base i Haugesund. Gründerne tok kontakt med Validé Haugesundregionen, og har i løpet av 2 år vært en raskt voksende inkubatorbedrift.

-Rikke Lønning og Åse Tveit Samdal i Validé Haugesundregionen har vært helt avgjørende for etableringen, for nettverket og for møtene med investorene. Vi har jobbet ekstremt mye og knallhardt i 2 år, men pilen har hele tiden pekt rett vei. Vi ser et stort nordisk og internasjonalt potensial. Mye av dette kan vi takke Validé for, sier Vestre.

3D-visning i eget hjem
SkyHome er et digitalt verktøy som skal brukes av interiørdesignere; ikke av boligeiere. Utgangspunktet er plantegninger av huset. Ett korrekt mål fikser all annen justering. Når designeren innreder rommene virtuelt, så justeres størrelsene på møbler og interiør etter rommets korrekte fysiske mål.

-Kunden er med i denne delen av prosessen ved at de trykker hjerter og likes på stilkategorier, møbler og interiør fra nettbutikken. Slik får deres interiørdesigner et godt innblikk i deres smak og preferanser. Vi har i dag møbler og interiør fra 60 leverandører, fra inn- og utland i den virtuelle nettbutikken, - og utvalget økes stadig. Vårt mål er å dekke alt man behøver for å skape drømmehjem i ulike stilarter. Vi tilbyr i dag kjøkken, baderom, gulv og produkter for utemiljø i tillegg til alle møbler og interiørvarer. Vi skal ikke bare ha det største utvalget fra de anerkjente varemerkene. Vi skal også finne de nye designerne, tilby vintage, antikviteter og objekter som ingen andre har. Vi skal helt enkelt på skattejakt, forteller Vestre.

Når interiørdesigneren er ferdig med sitt forslag, får kunden se sitt fremtidige hjem i bilder av fotorealistisk kvalitet, film og navigerbar 3D. De kan også se resultatet i VR-briller, for dem som ønsker det.

Sky of Norway. VR-teknologi

PÅ VISNING: Visualisering av ditt nye hjem gjøres med realistiske interiørbilder i korrekte mål, 3D-bilder, filmer og VR-visning i egen bolig, om kunden ønsker det. (Foto: Validé Haugesundregionen)


-Det er ofte deres første rundtur i eget, nytt hjem. Kunden får en virkelig opplevelse av hvordan deres hjem vil se ut, og ikke minst hvordan det vil føles å bo der. For alle som flytter til noe nytt, for dem som skal renovere eller for dem som kjøper boliger som ennå ikke er bygget, - er dette et banebrytende konsept. Min erfaring er at mange synes det er vanskelig å se for seg et ferdig resultat bare med en møbleringsplan i 2D og mood-boards som viser produkter og farger. Vårt konsept skaper trygghet i forhold til resultat og gjør beslutningsprosessene kortere, sier Vestre.

Når kunden er fornøyd er det han som trykker på kjøp-knappen. Alle varer som er brukt i prosjektet, er allerede samlet i vareoversikten. Derifra er det kort vei til kassen i en kjøpsportal.

-Tidligere måtte jeg kanskje sjonglere fire kundekontoer samtidig for å gjøre bestillinger og innkjøp. Det kan lett bli store summer og mange kvitteringer og transaksjoner å holde kontroll på. Bare regnskapet blir en jobb i seg selv, sier Vestre.

Sky of Norway. bærekraftmål

AMBISJONER: Sky of Norway har en logistikk-løsning for vareleveranser som reduserer klimaavtrykket. De har også policy på å ikke samarbeide med bruk-og-kast-produsenter og kopiprodusenter.


Logistikkens klimaavtrykk
Noe av det aller mest tidkrevende for en designer som har lovet kunden et fikst ferdig hjem, er å håndtere bestillinger, økonomi, leveranser, utpakking og montering.

-Jeg kunne ha opptil 35 leveranser på ett prosjekt. Alt kom til ulike tider med ulike transportbyråer. Ofte hentet jeg også ting med egen bil for så å bære inn, pakke opp og montere – før jeg kjørte papp og plast til miljøstasjonen, sier Vestre.

Klimaavtrykket ved slik logistikk er formidabel. Vestre vet at skal man introdusere nye løsninger i et internasjonalt marked i 2021, så stilles det raskt spørsmål om miljø og bærekraft.

-Vi har etablert et samlelager i Oslo. Her gjør vi praktiske oppsamlinger av alle varer som skal sendes til samme kunde. Først når siste stol til Berit i Bergen er levert i Oslo, går forsendelsen videre. I andre enden miljøsorterer vi alt avfall vi produserer i prosessen, sier Vestre.

Et annet verdivalg selskapet har tatt, er at de ikke fører kopiprodukter.

-Vi er opptatt av design og kvalitet. Vi ønsker ikke å forhandle fra bruk-og-kast produsenter eller fra useriøse kopiprodusenter. Via vår plattform kan vi også fremme norsk og nordisk design i utlandet, og produsentenes egne bærekraftmål er viktig for oss, sier Vestre, som har brukt 2 år på å hanke inn store og ettertraktede leverandører til nettbutikken.

-Jeg har internasjonal yrkeserfaring fra moteindustrien. Da vi fikk avtale med møbelprodusenten Vitra, løsnet det. Vi siktet helt mot toppen, strevde en stund med å få innpass, men nå ruller partnerne inn, sier hun.

LES MER: Validé investerer i IT-drømmen

Sky of Norway teller i dag 12 ansatte, de har IT-team i Polen og ambisjoner om å rulle ut tjenesten til interiørdesignere og arkitekter over hele Norden og Europa. Vibeke Vestre har overlatt daglig leder-jobben til Helge Tvedt, og har selv fått rollen som leder for forretningsutvikling.

-Mitt mål er alltid å finne medarbeidere som er flinkere enn meg selv. Vi har et knallsterkt team, sier Vestre.

Sky of Norway. team

STORT TEAM: Siden 2019 har Sky of Norway vokst fra to gründere til 12 medarbeidere. Inkubatorselskapet har hatt base hos Validé Haugesundregionen, med Rikke Lønning som forretningsutvikler. Nå har selskapet ny adresse i Haugesund. (Foto: Validé Haugesundregionen)


Vinn-vinn løsninger
Vibeke Vestre innrømmer lett at hun ikke har peiling på IT.

-Det er fortsatt et mysterium for meg hvordan de lager dette, men det er en fryd å bruke programmet, ler hun.

Systembyggere har utviklet eller satt sammen de digitale løsningene som skal til for at interiørdesignere kan målsette, visualisere og sette inn «ekte» virtuelt interiør i sine prosjekter. En krevende utfordring for systembyggerne er at nettbutikken må «snakke» med IT-løsningene hos 60 ulike leverandører, og at ordrehåndteringen skal fungere sømløst.

Det har kostet tid og penger. Likevel gir hun en hel yrkesgruppe gratis tilgang til SkyHome.

- De har jo allerede kundene vi ønsker oss, men de kan spare mye tid og penger på arbeidsprosessene sine. Slik kan de øke antall kunder. Vår fortjeneste ligger i at handelen skjer via nettbutikken. Den gir både boligeiere og designere tilgang til et gigantisk virtuelt utvalg av ekte varer som venter på dem fra leverandører i hele Norden og Europa. Den virtuelle butikken vår, skal være en godtebutikk både for designerne og for sluttkundene. Samtidig effektiviserer vi logistikken. Forretningsmodellen er skalerbar og bygger på en vinn-vinn-løsning for alle involverte parter.

Bransje i vekst
Det siste året har hjemmene våre fått ny betydning. Det skal fungere som kontor, treningsstudio og har vært vår viktigste, sosiale arena. Det har satt fart på oppussingsiveren. Hyttesalget har gått til værs, og boligomsetningen i byene er rekordhøy. Da drypper det på interiørbransjen også.

Trenden i Norge er at flere får hjelp til å style hjemmene sine; og ikke bare folk i øverste økonomiske sjikt. Internasjonalt er bruk av fagfolk til slike tjenester langt mer vanlig. Sky of Norway skal ha løsningen opp å stå i Norge først, men Sverige og Norden er allerede innen rekkevidde. Europa og USA har det største markedspotensial.

-Er det ingen som gjør dette internasjonalt i dag?

-Ikke så komplett som oss, og ingen som tar utgangspunkt i interiørdesignerens hverdag og administrative utfordringer. Det fikser vi. Interiørdesignere som er tilknyttet oss skal kunne konsentrere seg om å skape vakre miljøer. Vi tilbyr til og med servicen med å få alle varer båret inn, pakket opp og montert. Deretter kan interiørdesigneren style boligen til perfeksjon, dandere friske blomster, tenne lys og ønske kundene sine velkommen til sitt nye hjem, sier Vestre.

Sky of Norway. Investor 2

INVESTERING:

Validé investerer i IT-drømmen for interiørdesignere

Sky of Norway AS er det aller første selskapet som får investering fra presåkornfondet Validé Invest II. - Konseptet vårt gir interiørdesignere et nytt liv, sier Vibeke Vestre, gründer av løsningen SkyHome.

Sky of Norway og Rikke 2